Travel | Lovely Vang Vieng, Laos (part I)


Vang Vieng is een paradijsje. Ondanks dat Vang Vieng bekend is geworden van het tuben dat daar altijd volop werd/wordt gedaan, is dit plaatsje ook echt heel erg de moeite waard om te bezoeken als je houdt van rust en prachtige natuur. Een paar jaar geleden was de tubing-hype op zijn top: massa's jonge toeristen kwamen naar Vang Vieng om hier te tuben en de bars aan de Mekong onveilig te maken. Helaas vielen hierbij regelmatige doden, doordat er onder andere bij deze bars hoge torens werden gebouwd waar dronken toeristen afsprongen/doken/vielen en vervolgens op een steen in de Mekong terecht kwamen. Hierdoor is het tuben een tijdje verboden, maar nu begint het (helaas) weer langzaam terug te komen. Toch zijn er op dit moment nog maar 3 (tubing-)bars te vinden aan de Mekong en is het er stukken rustiger op geworden. Hier komt nu dan trouwens het moment dat ik moet bekennen dat ook ik heb getubed. Ondanks dat ik totaal geen zin had in 'Lloret de Mar toestanden' ben ik onder het motto 'ik wil geen spijt hebben van iets wat ik NIET heb gedaan' toch mee gegaan met de twee jongens die wel graag wilden tuben. En ik moet zeggen: ik vond het lĆ©uk! Het is niet de bar met basketbalveld, volleybalveld, jeu de boule baan, pingpong tafel en noem maar op die ik zo leuk vond - ook al heb ik mij hier goed vermaakt - het was vooral de prachtige omgeving waar ik in dobberde met mijn bandje. Ook hadden we het geluk dat alle partyers nog achterbleven in de bar en wij daarom op het eind niemand voor ons op de rivier hadden dobberen. De omgeving waar we tussen dreven met onze banden was zĆ³ mooi en het was heerlijk om even rustig op een rivier te dobberen. 


Om nu Vang Vieng de aandacht te geven die het verdiend, zoals ik hierboven al zei: Vang Vieng is prachtig. Het is een klein plaatsje gelegen aan de Mekong en omgeven door prachtige bergen. Een tip voor als je ooit naar Vang Vieng gaat: steek de rivier over en ga aan de andere kant van de rivier opzoek naar een onderkomen. Het is hier heerlijk rustig en geweldig mooi. Wij verbleven in het Marylyn Guest House in Vang Vieng en sliepen hier in een knus bamboohutje in prachtige natuur, samen met een stel grote, harige spinnenvriendjes. Laat je hier niet door afschrikken; ook ik (hoewel studente Diergeneeskunde) gruwel van die dingen, maar het is het absoluut waard af en toe even op spinnenjacht te moeten (of het vriendje op spinnenjacht te sturen). 
Een andere aanrader is om hier in Vang Vieng een scooter te huren en hiermee het bekende rondje te rijden. De weg is slecht, wat je wel terugziet op mijn foto's: een zandweg met behoorlijk wat (loszittende) stenen en in het regenseizoen: MODDER! Kijk daarom goed uit als je hier gaat rijden, maar het is een hele leuke ervaring. Onderweg kom je verschillende grotten tegen, een blue lagoon (die bij ons helaas grijs was door de vele regen), de groenste rijstvelden en de natuur waar je doorrijdt is geweldig. 

Verder hebben we in Vang Vieng nog een jungle tour gedaan samen met een jongen uit Laos die hier ook een eigen barretje runt. Hij is totaal niet commercieel, en je moest hem dan ook zelf benaderen om een 'tour' met hem te doen. Dit was echt een super ervaring (soms wel een beetje gevaarlijk) en ook zeker een aanrader om te doen als je in Vang Vieng bent. Ik zal hier later nog een stuk met meer informatie over schrijven. 

Al met al wil ik iedereen op zijn of haar hart drukken zich niet te laten afschrikken door de reputatie die Vang Vieng heeft gekregen door het tuben. Sla Vang Vieng absoluut niet over als je in Laos bent, ook al ben je opzoek naar rust; die is ook hier hĆ©Ć©l goed te vinden en Vang Vieng is veel te mooi om over te slaan! 

Als je ooit in Vang Vieng komt, ga op zoek naar de plek op deze foto en steek de brug (op de foto hierna) over! Aan de andere kant van deze brug is het werkelijk waar prachtig, rustig en heb je onwijs leuke bamboohutjes om in te overnachten!

















7 opmerkingen:

  1. Ik heb je blog net ontdekt en wat is ie leuk, ik ga je volgen!

    Ik heb een paar maanden gebackpackt door Australie en mijn volgende backpackreis wil ik graag naar Vietnam, Loas en Cambodja. Toevallig! Ik ga dus zeker lekker wegdromen bij je posts. Prachtige foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Yay, weer een nieuwe blog. Ik vond Vang Vieng ook zaaaaalig, en gelukkig is het geen feestoord meer, dan was ik er snel weg. Bijzondere omgeving, wij hebben met een scooter dagenlang rondgetoerd en op prachtige bijna inheemse dorpen gestuit. Fijn fijn fijn fijn en heimwee! Mooi stuk en prachtige foto's. Ik ben helemaal weer terug.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een heldere kleuren allemaal daar, zo lekker groen. Die brug ziet er gaaf uit en dat plekje erna ook, mooie bergen ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw wat een prachtige foto's! En Vang Vieng klinkt echt geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Waauw, wat een prachtige omgeving! Die kleuren!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een moooooooie foto's! Ik heb meteen helemaal zin om ernaartoe te gaan!

    BeantwoordenVerwijderen